Monday 18 September 2017

Apa itu REKA BENTUK GRAFIK ?



Grafik (berasal dari perkataan Greek  merupakan persembahan visual yang ditunjukkan pada permukaan seperti dinding, kanvas, skrin komputer, kertas, dan papan.Contoh grafik ialah gambar foto, lukisan, seni tanpa ton, graf,tipografi, nombor, simbol, reka bentuk geometri, peta,lukisan kejuruteraan atau imej lain. Grafik selalunya menggabungkan teks, ilustrasi dan warna.Grafik boleh wujud sebagai grafik berfungsi atau berseni. Grafik juga boleh merupakan bayangan atau menggambarkan perkara yang wujud dalam dunia sebenar.




1. Grafik komputer (Computer graphics) adalah ilmu komputer yang berkaitan dengan pembuatan dan manipulasi gambar (visual) secara digital. Bentuk sederhana dari grafik komputer adalah grafik komputer 2D yang kemudian berkembang menjadi grafik komputer 3D, pemprosesan gambar (image processing),dan pengenalan pola (pattern recognition). Grafik komputer sering dikenal juga dengan istilah visualisasi data.

2. Grafik komputer merupakan penghasilan grafik menggunakan bantuan perkakasan dan perisian perisian tertentu dari komputer bagi menggantikan alat dan bahan penghasilan imej konvensional seperti pen, berus dan warna.

3. Keperluan peralatan: CPU ( memproses kerja ), monitor (papar visual), perakan DVD/cakera padat, cakera DVD/CD atau flash/thumb drive ( untuk simpan data ), pengimbas, kamera digital, pencetak.


4. Skop Perisian grafik: Program persembahan, Program lukisan dan catan, Program penyuntingan foto, dan Program penerbitan (Desktop Publishing)

No comments:

Post a Comment

REFLEKSI

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT dengan limpah izin-Nya dapat saya akhiri studio grafik komputer dan dapat menyiapkan tuga...