Tuesday 31 October 2017

Jenis-jenis Arabes

👉Corak geometri
Corak ini merangkumi prinsip asas alam yang menggambarkan keindahan struktur semulajadi. Contohnya bentuk segi empat yang menggambarkan unsur alam seperti bumi, air, api, dan udara.

Unsur-unsur alam diciptakan di bumi untuk kepentingan makhluk-Nya. Jika Allah SWT tidak mencipta unsur-unsur alam, maka benda hidup tidak dapat hidup.

Geometri itu sendiri boleh menjadi corak rectilinear, seperti bentuk poligon (segitiga, segi empat segi, pentagon, heksagon, dan segidelapan), bintang dan salib, swastika dan bingkai, condong sudut, corak lencana, dan grid, catur, corak dan corak dot.
Ia juga boleh menjadi corak lengkung, yang merupakan corak bulat (tunggal, kosentrik, bersilang), lengkung dan bulu lengkung dan lengkung S (riben atau bergelombang, ikal, guilloche, dan lingkaran).

👉Corak tumbuhan
Model tumbuhan adalah model arab feminin. Sebabnya, lebih banyak tumbuhan yang mempunyai bunga yang sama dengan keindahan dan kecantikan.

Oleh itu, arab dengan model tumbuhan dipanggil model feminin. Biasanya model tumbuhan roset, daun, tangkai, buah-buahan, pokok-pokok, atau bunga-bungaan diikat dengan indah.

Objek semulajadi, dalam arab-corak tumbuhan, tidak lagi kelihatan asal, tetapi banyak diubah menjadi satu bidang pandangan. Estetika, objek semula jadi dalam arab menjadi tingkap ke arah "tak terhingga".

Sementara itu, apabila dilihat dari reka bentuk, reka bentuk arab dibahagikan kepada dua, iaitu arab lembar dan arab berasingan.

Arabes terangkai
Arabes terangkai dipenuhi dengan pola tumbuhan yang bersatu. Susunannya adalah seperti organisma tumbuhan yang hidup, atau dalam gaya yang menyerupai sifatnya.

Bentuk siri arabes ini tidak terbatas, apabila dilihat dari segi artistik dan makna menggambarkan kepercayaan dan falsafah keagamaan Islam. Arabes terangkai tersusun daripada batang-batang, daun, dan bunga dari tumbuh-tumbuhan yang dipenuhi dengan sempadan yang tidak terhad untuk menghiasi masjid, madrasah, dan istana.

Allah SWT yang kelebihannya melebihi batas pemikiran manusia menjadi inspirasi bagi artis muslim. Mereka membuat arabes terangkai dengan kesan tumbuhan tidak terhingga. Ini berbeza daripada imej manusia dan haiwan yang merupakan simbol dunia fana semata.

👉 Kaligrafi




No comments:

Post a Comment

REFLEKSI

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT dengan limpah izin-Nya dapat saya akhiri studio grafik komputer dan dapat menyiapkan tuga...