Sunday 8 October 2017

Perbezaan Adobe Photoshop, Ilustrator dan InDesign

๐Ÿ‘„Perisian kadang-kadang merupakan masalah yang berasingan untuk peminat dunia seni digital untuk menyatakan melalui kerja, apalagi masih banyak orang yang masih merasa sukar untuk menggunakan komputer. Untuk mereka yang mahu masuk ke dalam dunia digital atau yang telah menggunakannya, anda mungkin juga keliru untuk menentukan perisian mana yang harus digunakan untuk melakukan kerja yang berkaitan dengan seni & reka bentuk. Oleh itu, tidak ada yang salah pada masa ini, dibawah merupakan perbezaan adobe photoshop, ilustrator dan indesign.

Perbezaan Adobe Photoshop, Ilustrator dan Indesign


Photoshop
Ilustrator
InDesign
Fungsi Utama
Memproses foto atau imej berasaskan piksel (raster).
Membuat gambar berbentuk vector.
Membuat buku dengan halaman dalam jumlah yang banyak.
Contoh Hasil Yang Dapat Dicipta
Mengolah foto, menggambar digital painting, membuat brochure.
Membuat logo, kartun, line art, spanduk, product mock up, brochure dan alat promosi lainnya.
Buat buku, profil syarikat, majalah, tabloid dan sebagainya.
Kelebihan
Mengurus setiap elemen adalah sangat mudah, kerana pengurusan lapisan dalam photoshop sangat baik. Photoshop kaya dengan warna, sangat dipercayai dan cepat dalam pemprosesan dan membuat imej berasaskan pixel jadi pilihan hebat untuk sama ada jurugambar atau pelukis digital.

Dari segi pemprosesan teks dan membuat susun atur lebih baik daripada photoshop, ia menyokong halaman berbilang dalam satu lembaran kerja bernama Artboard. Imej yang dibuat dalam ilustrator juga boleh dicetak pada sebarang saiz kerana ia tidak akan pecah sebagai ciri imej vektor.
Kemudahan untuk membungkus teks sangat baik, sesuai dengan fungsinya untuk membuat banyak halaman di dalam buku. Kemudian untuk semua unsur dalam Indesign disambungkan berdasarkan pautan yang diletakkan di luar fail bergantung pada jenis fail sama ada piksel atau vektor supaya saiz fail akan menjadi susun atur yang sangat ringan.
Kekurangan
Tidak dapat membuat susun atur berbilang halaman dalam satu lembaran kerja. Hanya ada dua cara untuk membuat susun atur yang sama, iaitu menyalin keseluruhan kandungan, kemudian buat lapisan baru dan sembunyikan lapisan sebelumnya atau buat dalam lembaran kerja baru secara berasingan.
Tiada halaman induk di sini dan tidak boleh menambah halaman secara automatik, kemudahan pembungkusan teks yang terhad, jadi jangan buat buku dengan banyak halaman di sini kerana akan sangat menyusahkan.
Bukan untuk lukisan, kerana kemudahan untuk gambar sangat minima, jadi jika anda ingin menggunakan foto atau gambar yang lebih baik diproses terlebih dahulu di photoshop atau ilustrator.


No comments:

Post a Comment

REFLEKSI

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT dengan limpah izin-Nya dapat saya akhiri studio grafik komputer dan dapat menyiapkan tuga...